Церковь, заботяь о каждом православном с момента его рождения, не оставляет его и в последний страшный час. Согласно церковным правилам, священники должны сделать все возможное, чтобы умирающий не остался без предсмертного напутствия Святыми Дарами. Единственное требование состоит в том, чтобы умирающий был при сознании, чтобы принести последнее покаяние перед Господом. В старинном Требнике говорится: "Священник приходит к умирающему и спрашивает, есть ли что-то, что нужно забыть или исповедать, какие-либо обиды, непрощенные грехи перед братьями. Он должен искать и задавать вопросы умирающему".
Предсмертное Причащение может быть совершено в любое время и без необходимости соблюдения условий, которые требуются для здоровых людей (пост, молитвы и т.д.). Оно может быть сочетано с Елеосвящением (Соборованием). После Причастия священник читает особое последование "Канон молебный при разлучении души от тела" у постели умирающего, когда уже явно проявляются признаки приближающейся смерти.
В случае отсутствия священника, родственники могут сами прочитать "Канон при разлучении души от тела". Они начинают чтение со слов: "Молитвами святых отцов наших...". Чтение следует начинать при первых признаках приближающейся смерти. Во время чтения Канона зажигают свечу и лампадку перед домашней иконой. Этот Канон, предназначенный для человека, чья душа отделяется от тела и кто не может говорить, присутствует в православных молитвословах.
Кроме "Канона при разлучении души от тела" существует еще "Чин, бываемый на разлучение души от тела, когда человек долго страдает". Этот чин читается над человеком, который испытывает продолжительные предсмертные мучения и не может умереть (обычно это делает священник).
Святитель Афанасий (Сахаров) указывает, что в случае отсутствия священника оба последования: "Канон молебный при разлучении души от тела" и "Чин, бываемый на разлучение души от тела, когда человек долго страдает" могут (и должны) быть прочитаны умирающими мирянами у постели умирающего. При этом начальный возглас заменяется на "Молитвами святых отцов наших...", а молитвы в конце обоих последований опускаются, так как они читаются только священником.
Для умирающих младенцев (до семи лет), которые не имеют грехов, перечисленных в этих последованиях из-за их малолетства, эти последования не читаются.
После смерти тела человека над ним немедленно читается Последование по исходе души от тела.
Предсмертное Причащение может быть совершено в любое время и без необходимости соблюдения условий, которые требуются для здоровых людей (пост, молитвы и т.д.). Оно может быть сочетано с Елеосвящением (Соборованием). После Причастия священник читает особое последование "Канон молебный при разлучении души от тела" у постели умирающего, когда уже явно проявляются признаки приближающейся смерти.
В случае отсутствия священника, родственники могут сами прочитать "Канон при разлучении души от тела". Они начинают чтение со слов: "Молитвами святых отцов наших...". Чтение следует начинать при первых признаках приближающейся смерти. Во время чтения Канона зажигают свечу и лампадку перед домашней иконой. Этот Канон, предназначенный для человека, чья душа отделяется от тела и кто не может говорить, присутствует в православных молитвословах.
Кроме "Канона при разлучении души от тела" существует еще "Чин, бываемый на разлучение души от тела, когда человек долго страдает". Этот чин читается над человеком, который испытывает продолжительные предсмертные мучения и не может умереть (обычно это делает священник).
Святитель Афанасий (Сахаров) указывает, что в случае отсутствия священника оба последования: "Канон молебный при разлучении души от тела" и "Чин, бываемый на разлучение души от тела, когда человек долго страдает" могут (и должны) быть прочитаны умирающими мирянами у постели умирающего. При этом начальный возглас заменяется на "Молитвами святых отцов наших...", а молитвы в конце обоих последований опускаются, так как они читаются только священником.
Для умирающих младенцев (до семи лет), которые не имеют грехов, перечисленных в этих последованиях из-за их малолетства, эти последования не читаются.
После смерти тела человека над ним немедленно читается Последование по исходе души от тела.
Канон
Приходит игумен, к мирскому же отец его духовный, и вопрошает, аще есть кое слово, или дело забвения ради, или студа, или кая злоба к коему брату неисповедана, или непрощена есть, вся должен есть изыскивати и вопрошати по единому умирающаго.
Перевод: К умирающему приходит игумен, к мирянину его духовный отец, и спрашивает, не имеет ли он озлобления против кого-либо из братьев или какого слова или дела, по забвению или стыду неисповеданным и непрощенным. Всё это духовник должен, в отдельности перечисляя, спросить у умирающего.
Посем начинает иерей: Благослове́н Бог наш, всегда́, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. (Аще ли мирский: Моли́твами святы́х оте́ц на́ших, Го́споди Иису́се Христе́, Бо́же наш, поми́луй нас. Ами́нь.)
После этого начинает священник: Благословен Бог наш, ныне и всегда, и во веки веков. Аминь. (Если мирянин: По молитвам святых отцов наших, Господи Иисусе Христе, Боже наш, помилуй нас. Аминь.)
Святы́й Бо́же, Святы́й Кре́пкий, Святы́й Безсме́ртный, поми́луй нас. (Tрижды)
Святой Боже, Святой Крепкий, Святой Бессмертный, помилуй нас.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу, и ныне, и всегда, и во веки веков. Аминь.
Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас; Го́споди, очи́сти грехи́ на́ша; Влады́ко, прости́ беззако́ния на́ша; Святы́й, посети́ и исцели́ не́мощи на́ша, и́мене Твоего́ ра́ди.
Святейшая Троица, помилуй нас; Господь, очисти грехи наши; Владыка, прости беззакония наши; Святый, прииди и уврачуй бессилие наше — для Твоей славы.
Го́споди, поми́луй. (Трижды)
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
О́тче наш, И́же еси́ на Небесе́х! Да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет Ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на небеси́ и на земли́. Хлеб наш насу́щный даждь нам днесь; и оста́ви нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим; и не введи́ нас во искуше́ние, но изба́ви нас от лука́ваго.
Отче наш, Сущий на небесах! Да святится имя Твоё; да придёт Царство Твоё; да будет воля Твоя и на земле, как на небе; хлеб наш насущный дай нам сегодня; и прости нам долги наши, как и мы прощаем должникам нашим; и не введи нас во искушение, но избавь нас от лукавого.
Го́споди, поми́луй (12 раз).
Прииди́те, поклони́мся Царе́ви на́шему Бо́гу. (Поклон)
Придите, поклонимся Царю нашему, Богу.
Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Христу́, Царе́ви на́шему Бо́гу. (Поклон)
Придите, поклонимся и припадем ко Христу, Царю, нашему Богу.
Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Самому́ Христу́, Царе́ви и Бо́гу на́шему. (Поклон)
Придите, поклонимся и припадем к Самому Христу, Царю и Богу нашему.
Псалом 50
Поми́луй мя, Бо́же, по вели́цей ми́лости Твое́й, и по мно́жеству щедро́т Твои́х очи́сти беззако́ние мое́. Наипа́че омы́й мя от беззако́ния моего́, и от греха́ моего́ очи́сти мя; яко беззако́ние мое́ аз зна́ю, и грех мой пре́до мно́ю есть вы́ну. Тебе́ Еди́ному согреши́х и лука́вое пред Тобо́ю сотвори́х, я́ко да оправди́шися во словесе́х Твои́х, и победи́ши внегда́ суди́ти Ти. Се бо, в беззако́ниих зача́т есмь, и во гресе́х роди́ мя ма́ти моя́. Се бо, и́стину возлюби́л еси́; безве́стная и та́йная прему́дрости Твоея́ яви́л ми еси́. Окропи́ши мя иссо́пом, и очи́щуся; омы́еши мя, и па́че сне́га убелю́ся. Слу́ху моему́ да́си ра́дость и весе́лие; возра́дуются ко́сти смире́нныя. Отврати́ лице́ Твое́ от грех мои́х и вся беззако́ния моя́ очи́сти. Се́рдце чи́сто сози́жди во мне, Бо́же, и дух прав обнови́ во утро́бе мое́й. Не отве́ржи мене́ от лица́ Твоего́ и Ду́ха Твоего́ Свята́го не отыми́ от мене́. Возда́ждь ми ра́дость спасе́ния Твое́го и Ду́хом влады́чним утверди́ мя. Научу́ беззако́ныя путе́м Твои́м, и нечести́вии к Тебе́ обратя́тся. Изба́ви мя от крове́й, Бо́же, Бо́же спасе́ния моего́; возра́дуется язы́к мой пра́вде Твое́й. Го́споди, устне́ мои отве́рзеши, и уста́ моя́ возвестя́т хвалу́ Твою́. Я́ко а́ще бы восхоте́л еси́ же́ртвы, дал бых у́бо: всесожже́ния не благоволи́ши. Же́ртва Бо́гу дух сокруше́н; се́рдце сокруше́нно и смире́нно Бог не уничижи́т. Ублажи́, Го́споди, благоволе́нием Твои́м Сио́на, и да сози́ждутся сте́ны Иерусали́мския. Тогда́ благоволи́ши же́ртву пра́вды, возноше́ние и всесожега́емая; тогда́ возложа́т на oлта́рь Твой тельцы́.
Помилуй меня, Боже, по великой милости Твоей и по множеству щедрот Твоих изгладь беззаконие моё; совершенно омой меня от беззакония моего, и от греха моего очисти меня. Ибо беззаконие моё я знаю, и грех мой всегда предо мною. Тебе, Единому, я согрешил и злое пред Тобою сотворил, — да будешь оправдан в словах Твоих и победишь, если вступят с Тобою в суд. Ибо вот, я в беззакониях зача́т, и во грехах родила́ меня мать моя. Ибо вот, Ты истину возлюбил, сокрытое и тайное премудрости Твоей мне открыл. Ты окропи́шь меня иссо́пом — и буду очищен; омоешь меня — и сделаюсь белее снега, дашь мне услышать радость и веселие — возрадуются кости ослабевшие. Отврати лицо Твоё от грехов моих и все беззакония мои изгладь. Сердце чистое сотвори во мне, Боже, и Дух Правый обнови внутри меня. Не отринь меня от лица́ Твоего и Духа Твоего Святого не отними от меня. Возврати мне радость спасения Твоего и Духом Владычественным утверди меня. Научу беззаконных путям Твоим, и нечестивые к Тебе обратятся. Избавь меня от крове́й, Боже, Боже спасения моего, возрадуется язык мой правде Твоей. Господи, Ты откроешь уста мои, и уста мои возвестят хвалу Твою. Ибо если бы жертвы Ты восхотел, я дал бы её, — к всесожжениям не будешь благоволи́ть. Жертва Богу — дух сокрушённый, се́рдца сокрушённого и смиренного Бог не пре́зрит. Облагодете́льствуй, Господи, во благоволе́нии Твоём Сион, и да будут воздвигнуты стены Иерусалима, — тогда примешь благосклонно жертву правды, возношение и всесожжения, тогда возло́жат на алтарь Твой тельцов.
Канон молебный Господу нашему Иисусу Христу и Его Пречистой Матери, при разлучении души с телом1
Глас 6‑й
Песнь 1
Ирмо́с: Я́ко по су́ху пешеше́ствовав Изра́иль, по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.
Перевод: Израиль, прошедши пешком по бездне морской, как по суше, и видя преследователя Фараона утопавшим, восклицал: воспоем Богу победную песнь.
Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Ка́плям подо́бно дожде́вным, зли́и и ма́лии дни́е мои́, ле́тним обхожде́нием оскудева́юще, пома́лу исчеза́ют уже́. Влады́чице, спаси́ мя.
Мои скорбные и короткие дни, быстро истекая, подобно каплям дождевым, своим течением уже к концу приходят. Владычица, спаси меня.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Твои́м благоутро́бием и мно́гими щедро́тами Твои́ми, Влады́чице, преклоня́ема есте́ственно, в час сей ужа́сный предста́ни ми, Помощни́це Непобо́римая.
О, Владычица! Ты, по свойственной Тебе любви и безграничным Твоим щедротам склоняющаяся к мольбам, явись и для меня в этот ужасный час Непобедимой Помощницей.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Содержи́т ны́не ду́шу мою́ страх вели́к, тре́пет неисповеди́м и боле́знен есть, внегда́ изы́ти ей от телесе́, Пречи́стая, ю́же уте́ши.
Великий страх, невыразимый и мучительный трепет охватил мою душу ныне, при выходе её из тела. Утешь же её, Пречистая.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Гре́шным и смире́нным изве́стное прибе́жище, о мне извести́ Твою́ ми́лость, Чи́стая, и бесо́вския изба́ви руки́, я́коже бо пси мно́зи обступи́ша мя.
Верное прибежище для грешных и смиренных, Чистая Дева, яви на мне Твою милость и спаси от руки бесов, потому что, как стая псов, они окружили меня.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Се вре́мя по́мощи, cе вре́мя Твоего́ заступлéния, се, Влады́чице, вре́мя, о нéмже день и нощь припа́дах те́пле и моля́хся Тебе́.
Вот, Владычица, время помощи, вот время Твоей защиты, вот тот час, о котором день и ночь я горячо молился, припадая к Тебе.
Песнь 3
Ирмо́с:
Несть свят, я́коже Ты, Го́споди Бо́же мой, вознесы́й рог ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый нас на ка́мени испове́дания Твоего́.
Ирмос: Нет столь Святого, как Ты, Господи Боже мой, возвысивший достоинство верующих в Тебя, Милосердный, и утвердивший нас на камне исповедания Твоего.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Издале́ча сего́ дне, Влады́чице, прови́дя, и того́ я́ко прише́дша помышля́яй при́сно, слеза́ми те́плыми моля́хся не забы́ти мене́.
Давно предвидя этот день и непрестанно думая о нем, как о наступившем, я с горячими слезами Тебе, Владычица, молился, чтобы не забыла Ты меня.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Обыдо́ша мя мы́сленнии рыка́юще ски́мны, и и́щут восхи́тити и растерза́ти мя го́рце, и́хже зу́бы, Чи́стая, и че́люсти сокруши́ и спаси́ мя.
Окружили меня рыкающие духовные львы и ищут похитить и безжалостно растерзать меня. Но Ты, Чистая Дева, сокруши их зубы и челюсти и спаси меня.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Уга́сшу у́бо отню́д орга́ну слове́сному, и связа́вшуся язы́ку, и затвори́вшуся гла́су, в сокруше́нии се́рдца молю́ Тя, Спаси́тельнице моя́, спаси́ мя.
Итак, уже совершенно омертвевшими устами, связанным языком, беззвучным голосом я в сердечном сокрушении молю Тебя: спаси меня, моя Спасительница.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Приклони́ у́хо Твое́ ко мне, Христа́ Бо́га моего́ Ма́ти, от высоты́ мно́гия сла́вы Твоея́, Блага́я, и услы́ши стена́ние коне́чное и ру́ку ми пода́ждь.
О Милосердная Мать Христа Бога моего! Склони ко мне с высоты Твоей величественной славы Твое ухо и, услышав мое последнее стенание, подай мне руку помощи.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Не отврати́ от мене́ мно́гия щедро́ты Твоя́, не затвори́ утро́бу Твою́ человеколю́бную, Чи́стая; но предста́ни ми ны́не и в час су́дный помяни́ мя.
Не лиши меня Твоих обильных милостей, Чистая Дева, и не затвори Свое человеколюбивое сердце, но поспеши ныне ко мне и в час суда вспомни меня.
Песнь 4
Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бог и Госпо́дь, честна́я Це́рковь боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста о Го́споде пра́зднующи.
Христос — сила моя, Бог и Господь мой», — с благоговением громогласно поёт Святая Церковь, от чистого сердца торжествуя о Господе.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Умове́ние согреше́нием, ток сле́зный ны́не положи́, Блага́я, се́рдца моего́ сокруше́ние прие́млющи: о Тебе́ утвержда́ющу упова́ние, Блага́я, егда́ ка́ко стра́шнаго мя изба́виши о́гненнаго муче́ния, я́ко Сама́ благода́ти еси́ исто́чник, Богороди́тельнице.
Прими, Милосердная Богородительница, мое сердечное сокрушение и даруй мне поток слез, смывающий грехи, ибо я твердо надеюсь на Тебя, Милостивая, что Ты избавишь меня от страшного огненного мучения, потому что Ты Сама являешься источником благодати.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Непосты́дное и Непогреши́тельное всем, и́же в ну́ждах, прибе́жище, Влады́чице Пренепоро́чная, Ты ми бу́ди Засту́пница в час испыта́ния.
Верное и священное прибежище всех нуждающихся Ты, Пренепорочная Владычица, будь и моей Заступницей в час испытания.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Просте́рши Пречи́стеи Твои́ и Всечестне́и ру́це, я́ко свяще́ннии голуби́не криле́, под кро́вом и се́нию тех покры́й мя, Влады́чице.
Простри, Владычица, Свои пречистые и пресвятые руки, как священные крылья голубки, и укрой меня под их кровом и сенью.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Возду́шнаго кня́зя наси́льника, мучи́теля, стра́шных путе́й стоя́теля и напра́снаго сих словоиспыта́теля, сподо́би мя прейти́ невозбра́нно отходя́ща от земли́.
Удостой меня, уходящего с земли, пройти беспрепятственно царство воздушного князя — властителя, мучителя, стража ужасных путей и на этих путях внезапного обличителя.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Се мя, Влады́чице, страх усре́те, его́же и боя́хся; се по́двиг вели́к объя́т мя, в не́мже бу́ди ми Помо́щница, Наде́жде спасе́ния моего́.
Вот, Владычица, охватил меня тот страх, ожидая которого я томился, вот настал для меня тяжкий подвиг, в котором и будь моей Помощницей, ибо Ты Надежда в моем спасении.
Песнь 5
Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя ве́дети, Сло́ве Бо́жий, И́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.
Ирмос: Божественным Своим светом, Милосердный, просвети души с ранней зари обращающихся к Тебе — усердно молюсь я, чтобы знать Тебя Божие Слово, Истинного Бога, от мрака грехов призывающего к Себе.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Не забу́ди мя, Блага́я, ниже́ отврати́ от мене́, Твоего́ о́трока, лице́ Твое́, но услы́ши мя, я́ко скорблю́, и вонми́ души́ мое́й, и сию́ изба́ви.
Не забудь меня, Милосердная Владычица, и не отклони Твоего лица от меня, раба Твоего, но услышь меня, ибо я скорблю, внемли душе моей и избавь ее.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
И́же по пло́ти, сро́дницы мои́, и и́же по ду́ху бра́тие, и дру́зи, и обы́чнии зна́емии, пла́чите, воздохни́те, се́туйте, се бо от вас ны́не разлуча́юся.
Плачьте, вздыхайте, скорбите, все мои родные по плоти и братья по духу, друзья и все знакомые, ибо вот теперь я разлучаюсь с вами.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Ны́не избавля́яй ника́ко и помога́яй вои́стинну никто́же. Ты помози́ ми, Влады́чице, да не я́ко челове́к безпо́мощен, в рука́х враг мои́х затворе́н бу́ду.
Воистину нет теперь никого избавляющего меня, нет никого помогающего мне, поэтому Ты, Владычица, помоги мне, чтобы я, как беспомощный человек, не остался в руках моих врагов.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Вше́дше, святи́и мои́ А́нгели, предста́ните суди́щу Христо́ву, коле́не свои́ мы́сленнеи прекло́ньше, плаче́вне возопи́йте Ему́: поми́луй, Тво́рче всех, де́ло рук твои́х, Бла́же, и не отри́ни его́.
Святые ангелы мои, войдите и предстаньте пред судом Христовым и, преклонивши свои духовные колена, с плачем воззовите ко Христу: Милосердный Творец всего, помилуй и не отвергни создание Своих рук.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Покло́ньшеся Влады́чице и Пречи́стей Ма́тери Бо́га моего́ помоли́теся, я́ко да прекло́нит коле́на с ва́ми, и прекло́нит Его на ми́лость: Ма́ти бо су́щи и пита́тельница услы́шана бу́дет.
Поклонившись Владычице — Пречистой Матери Бога моего, помолитесь, святые ангелы, чтобы вместе с вами Она преклонила Свои колена склонила Господа на милость ко мне, ибо как Его Мать и Питательница, Она будет услышана.
Песнь 6
Ирмо́с: Жите́йское мо́ре, воздвиза́емое зря напа́стей бу́рею, к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти: возведи́ от тли́ живо́т мой, Многоми́лостиве.
Ирмос: Смотря на житейское море, волнуемое бурею искушений, и, укрывшись в Твою тихую пристань, я взываю к Тебе: спаси от погибели жизнь мою, Многомилостивый.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Устне́ мои́ молча́т, и язы́к не глаго́лет, но се́рдце веща́ет: огнь бо сокруше́ния сие́ снеда́я внутрь возгара́ется, и гла́сы неизглаго́ланными Тебе́, Де́во, призыва́ет.
Уста мои молчат, язык не говорит и одно только сердце, пожираемое внутри возгоревшимся огнем страдания, говорит невыразимыми голосами, призывая Тебя, Дева.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
При́зри на мя свы́ше, Ма́ти Бо́жия, и ми́лостивно вонми́ ны́не на мое́ посеще́ние сни́ти, я́ко да ви́дев Тя, от телесе́ изы́ду ра́дуяся.
Матерь Божия, воззри с небес с любовью на меня и, милостиво ныне вняв мне, сойди посетить меня, чтобы, увидевши Тебя, я с радостью вышел из тела.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Растерза́еми соу́зы, раздира́еми зако́ни есте́ственнаго сгуще́ния, и составле́ния всего́ теле́снаго, ну́жду нестерпи́мую и тесноту́ сотворя́ют ми.
Вот расторгается связь души с телом, вот разрушаются законы природного соединения и состава всего тела, причиняя мне невыносимые страдания и скорбь.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Святы́х А́нгел свяще́нным и честны́м рука́м преложи́ мя, Влады́чице, я́ко да тех кри́лы покры́вся, не ви́жу безче́стнаго и смра́днаго и мра́чнаго бесо́в о́браза.
Вручи меня, Владычица, в священные чистые руки святых ангелов, чтобы, укрывшись под их крыльями, я не увидел бесчестных, ужасных, мрачных образов бесов.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Черто́же Бо́жий всече́стне, небе́сному разу́мному черто́гу сподо́би мя, мою́ уга́сшую и несия́ющую свещу́ вже́гши, святы́м еле́ем ми́лости Твоея́.
Святейшая Дева, Чертог Божий! Удостой меня небесного духовного Чертога, зажегши святым елеем Своей милости мою несияющую угасшую свечу.
Кондак, глас 6‑й:
Душе́ моя́, душе́ моя́, воста́ни, что спи́ши, коне́ц приближа́ется, и ну́жда ти мо́лвити: воспряни́ у́бо, да пощади́т тя Христо́с Бог, И́же везде́ сый, и вся исполня́яй.
Душа моя, душа моя, восстань! Что ты спишь? Конец приближается и от страха ты смутишься; встань же, чтобы пощадил тебя Христос Бог, Вездесущий и все Наполняющий.
Икос
Христо́во врачевство́ ви́дя отве́рсто, и от сего́ Ада́му источа́юще здра́вие, пострада́в уязви́ся диа́вол, я́ко беды́ прие́мля рыда́ше, и свои́м друго́м возопи́: что сотворю́ Сы́ну Мари́ину? Убива́ет мя Вифлее́млянин, И́же везде́ сый и вся исполня́яй.
Видя открытым Христово врачевство и источающееся из него исцеление Адаму, страдает пораженный диавол; рыдает он, весь израненный, и взывает к своим друзьям: что я сделаю Сыну Марии? Убивает меня Этот Вифлеемлянин, Вездесущий и все Наполняющий.
Песнь 7
Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пещь соде́ла А́нгел, преподо́бным отроко́м, халде́и же опаля́ющее веле́ние Бо́жие, мучи́теля увеща́ вопи́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Ирмос: Росоносною сделал ангел печь для благочестивых юношей, а воля Божия, попалившая халдеев, заставила властителя восклицать: Благословен Ты, Бог отцов наших.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Нощь сме́ртная мя пости́же негото́ва, мра́чна же и безлу́нна, препуща́ющи непригото́влена к до́лгому о́ному пути́ стра́шному; да спутеше́ствует ми Твоя́ ми́лость, Влады́чице.
Мрачная и безлунная ночь смерти застала меня неготовым и принуждает меня идти неприготовленным к этому длинному страшному пути; о, Владычица, да сопутствует мне Твоя милость.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Се вси дни́е мои́ исчезо́ша вои́стинну в суете́, я́коже пи́шется, и ле́та моя́ со тща́нием, се́ти же сме́ртныя вои́стинну и го́рькия предвари́ша мою́ ду́шу, я́же мя обдержа́т.
Вот воистину, как написано, все мои дни прошли в суете и лета мои в стенаниях, воистину горькие сети смерти опутали мою душу и владеют ею.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Мно́жество грехо́в мои́х да не возмо́жет победи́ти Твоего́ мно́гаго благоутро́бия, Влады́чице, но да обы́дет мя Твоя́ ми́лость и вся да покры́ет беззако́ния моя́.
Множество моих грехов да не сможет победить Твоего бесконечного милосердия, Владычица, но да окружит меня Твоя милость и да покроет все мои беззакония.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Отводя́щии мя отсю́ду нахо́дят, содержа́ще мя всю́ду: душа́ же моя́ отлага́ет и страши́тся, мно́га испо́лнена мятежа́, ю́же уте́ши, Чи́стая, явле́нием Твои́м.
Всюду окружают и нападают на меня уводящие меня отсюда, душа же моя, наполненная великим смятением, отступает и ужасается, но Ты, Чистая Дева, утешь ее Своим посещением.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Спеча́лующаго ниеди́наго в ско́рби мое́й, ниже́ утеша́ющаго обрето́х, Влады́чице, и́бо дру́зи мои́ и зна́емии вку́пе оста́виша мя ны́не, но, Наде́жде моя́, ника́коже да не оста́виши мя.
Никто, Владычица, не сострадает мне в моей скорби и я не нахожу утешающего, ибо мои друзья и знакомые ныне оставили меня, но Ты, моя надежда, никогда не оставляй меня.
Песнь 8
Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́, и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́, вся бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. Тя превозно́сим во вся ве́ки.
Ирмос: Из пламени источил Ты росу для благочестивых юношей и водою попалил жертву праведника, ибо Ты, Христе, все творишь одною Своею волею; превозносим Тебя во все веки.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Я́ко Бо́га Человеколю́бца Ма́ти Человеколюби́вая, ти́хим и ми́лостивым вонми́ о́ком, егда́ от те́ла душа́ моя́ отлуча́ется, да Тя во вся ве́ки сла́влю, Свята́я Богоро́дице.
Как Человеколюбивая Мать Человеколюбивого Бога, Пресвятая Богородица, склони на меня Свой кроткий и милостивый взор во время разлучения моей души с телом, чтобы я вечно прославлял Тебя
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Убе́гнути ми ва́рвар безпло́тных полки́, и возду́шныя бе́здны возни́кнути, и к Небеси́ взы́ти мя сподо́би, да Тя во ве́ки сла́влю, Свята́я Богоро́дице.
Удостой меня, Пресвятая Богородица, избежать множества бесплотных разбойников, выйти из воздушной бездны и взойти на небо, чтобы я вечно прославлял Тебя.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Ро́ждшая Го́спода Вседержи́теля, го́рьких мыта́рств нача́льника мироде́ржца отжени́ дале́че от мене́, внегда́ сконча́тися хощу́, да Тя во ве́ки сла́влю, Свята́я Богоро́дице.
О, Пресвятая Богородица, родившая Господа Вседержителя! Ты во время моей кончины далеко отгони от меня миродержца — властителя тяжких мытарств, чтобы я вечно прославлял Тебя.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Вели́кой после́дней глася́щей трубе́, в стра́шное и гро́зное воскреше́ние суда́, воскреса́ющым всем, помяни́ мя тогда́, Свята́я Богоро́дице.
Вспомни меня, Пресвятая Богородица, когда звук последней великой трубы Божией, воскресив, восставит всех для страшного и грозного суда.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Высо́кая Влады́ки Христа́ пала́то, Твою́ благода́ть свы́ше посла́вши, предвари́ мя ны́не в день озлобле́ния, да Тя сла́влю во ве́ки вся, Свята́я Богоро́дице.
Божественное жилище Владыки Христа, Ты, Пресвятая Богородица, ниспослав свыше Свою благодать, поспеши на помощь ко мне ныне, в день бедствия, чтобы я вечно прославлял Тебя.
Песнь 9
Ирмо́с: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети, на Него́же не сме́ют чи́ни А́нгельстии взира́ти. Тобо́ю же, Всечи́стая, яви́ся челове́ком Сло́во Воплоще́нно. Его́же велича́юще, с Небе́сными во́и, Тя ублажа́ем.
Ирмос: Бога, на Которого не смеют взирать чины Ангелов, видеть людям невозможно: но чрез Тебя, Всечистая, Он явился людям воплотившимся Словом. Мы вместе с небесными воинствами, величая Его, прославляем Тебя.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
О, ка́ко узрю́ неви́димаго? Ка́ко ужа́сное о́но претерплю́ виде́ние? Ка́ко дерзну́ отве́рсти о́чи? Ка́ко моего́ Влады́ку сме́ю ви́дети, Его́же не престая́х от ю́ности огорчева́я при́сно?
О, как увижу я Невидимого? Как перенесу это страшное лицезрение? Как дерзну я открыть свои глаза и как посмею я смотреть на моего Владыку, Которого я непрестанно огорчал с юности?
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Свята́я Отрокови́це, Богороди́тельнице, на мое́ смире́ние милосе́рдно при́зри, умиле́нное мое́ и после́днее моле́ние сие́ прии́мши, и му́чащаго ве́чнующаго огня́ потщи́ся изба́вити мя.
О, Святая Отроковица Богородительница! Милостиво воззри на мое смирение и, приняв это мое последнее умиленное моление, поспеши избавить меня от вечного мучительного огня.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Хра́мы святы́я оскверни́вшая, скве́рный и теле́сный храм оста́вивши, Тебе́, Бо́жий всечестны́й хра́ме, мо́лит, Отрокови́це Де́во Ма́ти, душа́ моя́ тьмы кроме́шния убежа́ти и лю́таго гее́нскаго жже́ния.
Моя душа, осквернившая святые храмы, оставляя и свой телесный нечистый храм, молит Тебя, Пресвятой Божий Храм — Отроковица Дева Матерь: помоги мне избежать тьмы кромешной и мучительного горения в геенне.
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.
Зря коне́ц бли́зу жития́ моего́, и помышля́я безме́стных мы́слей, дея́ний же, Всечи́стая, ду́шу мою́ де́лательницу, лю́те уязвля́юся стрела́ми со́вести, но прекло́ньшися ми́лостивно, буди́ ми Предста́тельница.
Видя близкий конец своей жизни и размышляя о своей душе, жилище непристойных дел и мыслей, я сильно уязвляюсь стрелами моей совести; Ты же, Чистая Дева, милостиво склонись ко мне и будь моей защитницей.
И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Сын да́стся нам за ми́лость, Сын Бо́жий и А́нгельский Царь Преве́чный, от чи́стых крове́й Твои́х Челове́к проше́д. Его́же уми́лостиви, Отрокови́це, стра́стней мое́й душе́, исторга́емой лю́те от окая́ннаго моего́ телесе́.
По милости Сын дан нам, Сын Божий, Царь Ангелов, Предвечный Бог, явившийся человеком от чистых кровей Твоих, Дева; умилостивь же Его, Отроковица, о страстной моей душе, в страданиях извлекаемой из несчастного моего тела.
Таже: Досто́йно есть я́ко вои́стину блажи́ти Тя, Богоро́дицу, Присноблаже́нную и Пренепоро́чную и Ма́терь Бо́га на́шего. Честне́йшую Херуви́м и сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м, без истле́ния Бо́га Сло́ва ро́ждшую, су́щую Богоро́дицу Тя велича́ем (поклон).
Затем: Достойно есть воистину прославлять Тебя, Богородицу, вечно блаженную и пренепорочную и Матерь Бога нашего. Честью высшую Херувимов и несравненно славне́йшую Серафимов, девственно Бога-Слово родившую, истинную Богородицу — Тебя величаем.